Dobývání pelotonu: Najdi si cestu balíkem

U.S. Postal Service na TdFMezi mnoha příjemnými zážitky z komentování Tour de France 2004 pro televizní kanál Outdoor Life Network byl jeden obzvláště zajímavý: mohl jsem si ještě lépe uvědomit [autor článku – Chris Carmichael] výhody plynoucí z neustálé přítomnosti jezdce na špici pelotonu. Tým US Postal takto zajistil, že se Lance Armstrong vyhnul možným problémům v hlubším poli balíku a byl připraven rychlevyrazit za vítězstvím. Vy však pravděpodobně nemáte k dispozici 8 jezdců, kteří by vás drželi v perfektní pozici, takže pro vás bude lepší, když se promanévrovat pelotonem dokážete sami.

Každý z vás, kdo někdy jeli závod na kole, už slyšeli v průběhu okruhového závodu křičet přátele, ridiče, diváky nebo dokonce trenéra „Drž to!“ nebo „Jdi dopředu!“ Bohužel, dostat se tam a vydržet tam, to není jednoduchá záležitost. Když je v balíku 100 lidí a všichni se snaží být mezi prvními patnácti, platí něco jako Vše plyne (Pante rhei) – lidé se míjejí a jsou míjeni. To, jak efektivně se dokážete pohybovat pelotonem jezdců během závodu či tréninku, určuje množství spotřebované energie, a tedy ovlivňuje i sílu, jež vám zbyde (či nezbyde) na finišování do cíle.

Závod míru 2004 na Andělské hoře

Dobrá rada: nespěte

Mít se na pozoru – právě to je ten nejdůležitější klíč ke zlepšení vaší pozice v pelotonu. Vaším cílem je vědět, co se děje okolo vás, tzn. sledovat jezdce okolo sebe a i ty vzdálenější. Je třeba, abyste si dokázali představit peloton jakoby z letadla a vidět jej celkově. To vám pomůže mimojiné k včasné reakci na náhlé změny rychlosti a směru jízdy skupiny.

Peloton se často rozděluje kvůli tomu, že na náhlé zrychlení čelních jezdců nezareagují další jezdci – ti, co nedávají pozor, ti, co si poté rvou vlasy za svou školáckou chybu. Takový jezdec nebyl schopen včas zareagovat, protože jen sledoval své přední kolo a zadní kolo jezdce před sebou a nepodařilo se mu poté zapojit se do procesu změny režimu celé skupiny. Nejenže nechcete být tím pomalým jezdcem, ale musíte se také připravit na to, že někdo jím být musí. Dojíždění vzniklých mezer mezi skupinkami v pelotonu je fyzicky velmi náročné a pokud například fouká silný vítr, dokáže pár sekund nepozornosti některého jezdce zkazit celý závod jemu i řadě dalších. Proto je důležité vidět ty cyklisty, kteří mají najednou problém držet se blízko zadního kola jezdce před sebou, a zareagovat dříve, než tito jezdci neuvisí a vytvoří několika metrovou mezeru. Pokud peloton sledujeet pozorně, jeho zrychlování a zpomalování uvidíte s dostatečným předstihem na to, abyste mohli zareagovat s minimálním výdajem energie.

Stejně tak je důležité předvídat změny počasí a podmínky na silnici. Je dobré být na dobré pozici v momentech, kdy přichází boční vítr nebo se zužuje vozovka. Pokud jste na špatném místě ve špatnou dobu, budete muset vydat energii na to, abyste se dostali na místo výhodnější, což nezní nijak zle, ale zkuste si to v pokročilé fázi závodu. Například: jedete s větrem vzádech a chystáte se zabočit doprava, tzn. že pojedete s větrem foukajícímzprava. Nechcete se zaseknout u levé krajnice, takže je nejlepší najít si místo uvnitř pelotonu, nejlépe uprostřed první skupiny. Podobně, obvykle je jednodušší se v pelotonu dostat dopředu na širších silnicích – takže nebuďte na chvostu, když se vozovka zúží.

Závěr jedné etapy Závodu míru 2004 (v Karlových Varech)

Pohyb!

Vědět, kde máte být a jak se tam dostat, to jsou od základu dva odlišné pojmy. Posun dopředu skrze peloton je mnohem efektivnější a výhodnější než zajetí ke straně skupiny a mohutné zrychlení proti větru. Abyste se mohli pohybovat v pelotonu, je třeba, abyste se naučili vidět mezery a uličky rychle vznikající a zanikající kolem vás. Ačkoliv někdy můžete jet rovně mezi dva jezdce před vámi, častěji jsou k nalezení diagonální mezery, kterými se dá přejet k předním pozicím.

Trik s předjížděním do strany spočívá v tom, že vaše řidítka musí být před řídítky jezdce jedoucího vedle vás. Pokud máte svá řidítka před jeho, jste to vy, kdo určuje, kam oba pojedete. Když zrychlíte dopředu a poté do strany, jezdec vedle vás se vám musí přizpůsobit – jinak by vaše stehno narazilo do jeho řidítek.

Jízda diagonálními směry neznamená odstavování ostatních anebo bezohledné chování. Nejlepší jezdci se pelotonem pohybují, aniž byste je postřehli. Když se vám uzdá, že mezera po vaší pravici či levici je dostatečně velká, seberte odhodlání a jeďte. Když jste v této situaci nejistí, jen znervózňujete okolní jezdce: nejedete plynule a vaše nerozhodnost je navíc nebezpečná. Sledujet místo, kam chcete zajet a jeďte stálým, pevným a odhodlaným tempem; okolní jezdci to přijmou, protože za chvilinku zjistí, co je vaším úmyslem.

Vjezd do zatáček v kritériích nabízí jezdcům v pelotonu jedinečnou šanci k postupu k čelním pozicím. Pokud si najdete jízdní pruh, ve kterém si zachováte svou rychlost co nejdéle, můžete si polepšit o mnoho míst. Abyste tento manévr dovedli do úspěšného konce, nesmí vám chybět důvěra ve vaše jezdecké schopnosti a brzdy. Když se přiblíží ostřejší zatáčka, někteří jezdci zákonitě přibrzdí více, než by teoreticky museli. To způsobí otevření mezer pro předjetí. Abyste je mohli využít, musíte do zatáčky přijet s vyšší rychlostí a nebát se míjet ostatní na velmi malém prostoru. Váhání v tomto případě přivodí zamotání se tří jezdců – nic příjemného v rychlostech kolem 40 km/h a více.

Trénink dělá mistry

Skupinové tréninky a kritéria jsou tou nejlepší cestou k natrénování si manévrování v pelotonu. Pokud ve skutečném závodě chcete zůstat na čele, musíte si cestičky nalézt rychle a kdy se vám zachce. Jedním z nejlepších způsobů, jak toto natrénovat, je začít z úplného konce pelotonu a sunout se dopředu jak rychle to jen jde, ovšem bez toho ,abyste se dostali ek straně skupiny anebo sundali ruce z řidítek. Pokud se dokážete sunout odzadu dopředu v pelotonu velkého kritéria (50 až 100 jezdců) alespoň v jednom kole, jste už dost dobří.

Umění pohybovat se v pelotonu doprovází to, co jste se sebou dokázali udělat v tréninku. Vše důležité se děje vepředu a pokud se zabýváte včelařením v zadním konvoji, svou fyzičku nikdy nevyužijete naplno. Pokud chcete vyhrát spurt anebo se dostat do vítězného úniku, musíte být na tom nejlepším místě ve správný čas. Nenechávejte to na strýčkovi Příhodovi; naučte se, jak se dostat an místo, na které chcete a uvidíte sami, jaký skok ve výsledcích učiníte.

Slavná kniha trenéra Lance Armstronga Chrise CarmichaelaTento článek napsal Chris Carmichael na serveru RoadCycling.com jako Conquering Peloton Position: Learn Your Way Around the Pack (9. září 2004).

Chris Carmichael je trenér Lance Arnstronga a autor knihy “Chris Carmichael’s Food For Fitness: Eat Right to Train Right.“


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Můžete použít tyto HTML značky:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>