Manitou se konečně obrací ke cross-country

Logo ManitouKe konci února 2005 se v Las Palmas de Gran Canaria uspořádala sešlost pro novináře…žádný z nich však nesměl psát o nových produktech Manitou pro rok 2006 dříve než 1. března. A co zdůraznit jako první? Manitou se po delší době začalo vážně zabývat segmentem cross-country (XC)! Vítejte v lehkém a vysoce výkonném světě Manitou R-Seven.

V posledních pěti letech to byla značka Manitou, která nastavila standard pro freeride a downhill odpružení a přinesla na trh neskutečné množství nových technologií.

Vybavte si konkrétní pojmy: Manitou, jihokalifornský výrobce odpružených vidlic, má v roce 2005 nejlepší vidlici pro sjezd – Dorado MRD X-Works; nejlepší vidlici pro freeride s vysokým zdvihem – Sherman; jednu z nejlepších freeride vydlic s nízkou hmotností – Nixon; a jednu z nejlepších vidlic pro traily (švihy v lese na dobrodružných stezkách a úzkých pěšinkách či lávkách) – Minute.

V předchozím výčtu chybí jediná kategorie. A právě na tu se Manitou vrhá v sezóně 2006. V tomto článku se dozvíte detailní informace o chystaných novinkách pro XC.

Od Skareba k mladšímu bratříčkovi = 3 roky

Závodně orientovaný Skareb sloužil svému účelu poslední tři roky se ctí. Joel Smith z Manitou nám však nedávno vysvětlil, že cílem Manitou je změnit definici odpružení pro cross-country. Vzhledem k tomu, co lidé z Manitou dokázali na trhu s vidlicemi pro freeride, nejedná se zřejmě o plané řečnění.

„Všimli jsme si, že sekce cross-country byla posledních několik let dost přehlížena, a to nejen námi, ale vůbec všemi výrobci,“ řekl také Joel Smith. „Uvědomili jsme si, že nastal pravý čas k tomu, abychom se zaměřili na současný produkt [Skareb] a zjistili, jak bychom jej mohli zlepšit.“

Manitou Black mnozí jezdí i na XC závody Však to také dává smysl. Vezměte si například Manitou podporovanou bajkovou superstar Rydera Hesjedala. Po celou sezónu 2004 jsme jej na startu světových závodů neviděli jinak než s Manitou Black! Ne s vlajkovou lodí pro XC – Skarebem.

Když jsme se zeptali Manitou, proč jejich hlavní hvězda nezávodí se špičkovou XC závodní vidlicí, bylo nám řečeno, že nad lehkost (a jistou měkkost) Skareba Hesjedal preferoval tuhost Blacka.

Nová vidlice Manitou R-Seven

Nová vidlice Manitou R-SevenJoel Smith řekl, že u Manitou si vzali při navrhování nové R-Seven plarformy Hesjedalovy požadavky k srdci a že výsledkem je 100mm lehká a pevná vidlice

Berte to asi tak, dodal Smith, „že je to vidlice lehčí než Skareb a zároveň pevná jako Minute [130mm vidlice na jízdu na trailech – dobordružství v lese a na náročných stezkách].“

Vidlice bude mít vnitřní nohy s průměrem 30mm, Reverse Arch (zpevňující oblouk za sloupkem vidlice – ne vepředu jako u většiny výrobců) nikliv kulatý, ale oválný pro maximální tuhost, černé anodizované kluzáky a řadu dalších novinek uvnitř vidlice včetně nových vlastností systému SPV. Cílová váha pro nejlepší model – Platinum – je 1.32kg.

Po dvou dnech ježdění s touto novou vidlicí jsem začal oceňovat dva významné rozdíly oproti starému modelu. Zaprvé je to úchvatná tuhost vidlice. Pro jezdce o hmotnosti 91kg není problém „prohnout“ téměř každou XC vidlici (závodění na SID World Cup Carbon pro mne například nepřipadá v úvahu). R-Seven podle mne jede stejěn dobře jako každá z lehkých enduro vidlic, jež jsem zkoušel v poslední době ((RockShox Reba, Fox FLOAT RLC 125). Zadruhé – ač nikdy velký fanda SPV systému pro vidlice – přepracovaný Snap Valve SPV systém je nyní mnohem lepší v reakcích na malé terénní nerovnosti (hrbůlky), a to byla Achillova pata předchozích aplikací SPV pro vidlice i tlumiče).

Technické detaily u R-Seven

Vyšší citlivosti Manitou dosáhlo díky „citlivějšímu ventilu“ v Snap Valve SPV systému. Síla držící ventil zavřený je docela vysoké, ale jakmile ventil jednou povolí, síla využívaná k držení ventilu zavřeného se změnší. Vjádřeno čísly: Když ej vidlice v klidu, na ventil působí síla v poměru 3 ku 1. Když kolo narazí na nerovnost a vidlice projde určitým boem, poměr sil nutných pro povolení ventilu se zmenší na 1.8 ku 1. To tuto vidlici téměř stejěn citlivou jako jako jsou ne-SPV soupeřky.

Snap Valve systém (valve znamená ventil, snap cvaknout, zapadnout) pracuje poměrně dobře, ale mnozí jsou stále na vážkách, zda používat dálkový ovladač na řidítkách (lze nastavit 100% aktivitu, rezistenci vůči menším nerovnostem atp.) anebo věřit „inteligentnímu“ ventilu. Těm, co se nemohou tozhodnout, vyjde Manitou vstříc tím, že R-Seven bude nabízet i jako TPC model (TPC – mechanismus tlumení, který automaticky mění útlum v závislosti na pozici zdvihu vidlice) s dálkovým ovládáním uzamykání tlumení. Ať už zvolíte jakoukoliv verzi, vždy si budete pochvalovat ohromující výsledek práce inženýrů Manitou na pevnosti vidlice.

Modely, hmotnosti, ceny

R-Seven Platinum (80 nebo 100mm zdvih, nový Snap Valve SPV, 1.32kg)
R-Seven Super (80 nebo 100mm zdvih, TPC lockout, 1.36kg)
R-Seven Elite (80 nebo 100mm zdvih, měnitelný zdvih, 1.36kg)
R-Seven Comp (80 nebo 100mm zdvih, FFD systém, 1.41.kg)

Ceny by měly být přibližně o 5% vyšší než cena modelů Skareb, který se v roce 2006 již vyrábět nebude.

Ano, ještě jednu věc bychom měli uvést. Odkud je jméno R-Seven? Pamatujete na Manitou Two, Manitou Three a the Manitou Four z počátku až poloviny devadesátých let? Joel Smith nám vysvětlil, že R-Seven je „sedmá verze závodní řady vidlic Manitou“ (Seventh Race line).

Další čtení

Původníčlánek napsal Andrew Juskaitis, VeloNews technical editor, 1. března 2005 na Velonews.com – Tech Report: Manitou comes back to cross-country. Čtete překlad článku.


One thought on “Manitou se konečně obrací ke cross-country”

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Můžete použít tyto HTML značky:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>