Jean-Marie Leblanc, ředitel TdF, k letošnímu ročníku:
Dva prestižní rekordy zlomené během Tour de France 2004 – počet celkových vítězství Lance Armstronga a celkový počet vítězství vrchařské soutěže Richarda Virenquea – budou hrát roli v přerozdělování rolí v letošním ročníku závodu. A navržená trať pro tuto Tour de France 2005 k tomu bezesporu přispěje.
Ne že by letošní trať byla revoluční. Nicméně, po blízkém prozkoumání, představuje dva zajímavé body. Zaprvé, individuální časovka (zároveň 19 kilometrů dlouhý prolog) na ostrově Noirmoutier v první den závodu je jediná pro příštích 19 dní, kdy přijde časovka v Saint-Etienne ve dvacáté etapě, den před dojezdem v Paříži. Sprinteři, budete muset vyjádřit svůj talent jiným způsobem!
Zadruhé, spolu s mytickými a znamenitými výlety do Alp a Pyrenejí (znovu se vyskytuje Cormet de Roselend a Galibier v Alpách a Marie-Blanque a Aubisque v Pyrenejích) přijde na řadu velmi pěkná a přesvědčivá etapa ve Vosges po pouhém jednom týdnu po začátku závodu.
Zde se bude impozantně rozkládat známá figura Ballon d’Alsace, poprvé projetá o sto let dříve. Tudíž, zase jednou, složíme poklonu dlouhé a nádherné historii Tour de France. Bílý dres s červenými puntíky, stanuvší se bez Laurenta Jalaberta a Richarda Virenquea sirotkem, si bude muset najít dalšího emblematického držitele!
S ohledem na výročí, Tour de France 2005 nemůže opomenout tragické a velkolepé události, které se uskutečnily před deseti lety. Připomeneme si smrtelnou nehodu Fabia Casartelliho ze sjezdu Col de Portet a vrátíme se na místa, kde 14. července (Den dobytí Bastily – pozn. překl.) naplnil Laurent Jalabert svou velkolepou náročnou cestu právě do výšin mendeských.
Na cestě využijeme průjezdu krajinou, abychom světu poskytli úžasné obrázky Viaduktu v Millau, když závodníci Tour projedou během této etapy velmi blízko.
Naše sousední země tolik touží přivítat Tour, je po Lucembursku 2002 a Belgii 2004 letos na řadě Německo, aby hostilo start a cíl etapy. Garantovaný úspěch v publiku!
Je tak těžké, na vzdálenosti přes 3500 kilometrů, připravit projekt tohoto druhu bez uchýlení se k přesunům. Nepochybně časté, nicméně se uskuteční poměrně často vzduchem, na železnici a dálnici. A ujišťujeme vás, že podmínky pro jezdce ve směru zotavení a komfortu budou ošetřeny s největším uvážením, protože víme příliš dobře, že kvalita soutěže na tomto závisí.
S tímto odevzdáním a v tomto kontextu, z Vendée do Champs Elysées, závod Tour de France je otevřen všem ambicím, nefalšovaným ambicím…
JEAN-MARIE LEBLANC
autor je ředitelem Tour de France
překlad MARTIN PÁNEK