Salzkammergut Trophy – Bad Goisern nafukovací

Lukáš Kopecký, Salzkammergut 200 km, 2006Nejdřív trocha teorie. Salzkammergut Trophy je největší z MTB maratonů v Rakousku. Vloni se jej zúčastnilo 2200 závodníků a letos jich bylo ještě o jeden tisíc více. K dispozici jsou 4 různé trasy. 14. 7. Trophy oslaví 10. jubileum. Nejdelší trať měřící přes 200 km s neuvěřitelnými 7000 m převýšení je určitě jednou z nejextrémnějších a nejhezčích v Evropě. Klasikou jsou masiv Dachsteinu a také stále znovu focená cesta přes ‚Ewige Wand‘. Jestli Vám první polovina dlouhé trasy přes Alltaussee, Bad Iscl a zpět do Bad Goisern něco připomíná, tak máte pravdu! Je totožná s tratí UCI Marathonu MS z roku 2004. Namísto loňských dvou okruhů vede trasa přes Obertraun, Hallstatt a Gosau.

Trasa klasik Trophy zůstává beze změn s délkou 109,7 km s převýšením 3582 m. Délka dětských tras je 27 a 53 km a z Čech se asi nevyplatí kvůli nim jet do Rakouska… Salzkammergut Trophy je součástí seriálů Marathon Man Europe a Inter Mountain.

Pár desítek kilometrů od rakouského Salzburku lež mezi aplskými vrcholky a kousek od Dachsteinu městečko Bad Geisern oficiálně s 500 stálými obyvateli. Během téhle bikerské párty se nafoukne jako jedovatá fuga. My se rozhodli také trochu přidat. Jelo nás tam z Prahy pět, dokončili jsme tři.

BarákVčas přijet – v pohodě bydlet – odpočatý startovat! Krásné předsevzetí! GPS ukazuje Praha – Bad Goisern 5.20 min. Baranďák v to bohužel nepočítá. Dojíždíme na prezenci v 21.59. Viel Danks Raich. Startovní taška zahrnuje optimální výživný paket od Power Bar. I s mapou, kde si máte co zdlábnout, čip na nohu, mazat na těstoviny, postavit stan, nafouknout karimošku, vyčůrat, pomodlit a alou do spacáku. Sakra 00.30. No ještě, že nestartuji v 5 h ráno na 200ce.

Velká většina tratě vypadala asi jako pískové, šotolinové dálnice nahoru a dolů v lehkém, středním i extrémně těžkém sklonu. V menšině byly úzké lesní cesty vedené velmi obtížným terénem. Trať se dá shrnout jako nekonečná stoupání vedoucí malebnou scenérií Alp s vodopády a jezery a zároveň vedoucí některé účastníky k šílenství. Představte si šotolinové cesty, kde se zvedá přední kolo. V ČR takových mnoho není. Od 80. km jsem je potupně musel chodit. Od rána do nás pařilo sálající slunce a nutilo jezdce ke skoku do mnoha míjených potůčků :). Rakušáci stojící po trati se předvedli jako božští fandové. Hnali nás nahoru, prvního i posledního. Na startovních číslech jsme měli napsaná jména a někteří i přezdívky, a tak na nás řvali jménem.

Radek Fišer na Salzkammergutu, 2006No a co vlastní závod… Já startoval na 110 km trati v 10.30. Vystál jsem si pěknou startovní pozici v první vlně a od začátku si držel svoje frekvenční tempo. Profil tratě Vám ukáže 10 km stoupání hned od startu – optimální. Až na 50. km se mi jelo skvělo, ale v rozhodujícím kopci mi odešlo chlazení a spolu s ním i zbytky vody a gelů. Slunce to do nás rvalo neskutečným způsobem a já ke konci potupně tlačil. Za vrcholem na vytoužené občerstvovačce jsem strávil dobře 10 min. Doporučuji Bad Ischle kúchen a Ausseer Radler koláče. Místní specialita. Fantasie. Zabít redbullem s kolou a může se jet. Opět Místní specialita. Zbytek cesty jsem se potácel na hranici přejedení, nedostatku energie, ztráty motivace a sauna efektu. Raději bych jel v pořádném terénu u nás v Krušnejch než se sunout po plážové dálnici bez slunečníku a studeného mojita.

Nakonec jsem ještě bezhlavě pustil poslední sjezd, udělal si trochu radost na závěr…Odskočený kamínek urazil ventilek a než jsem z té rychlosti zastavil, byl plášť na šrot. Co naplat dojel jsem to na prázdným… Výsledné časy.

Co se zázemí týče nemá smysl se moc rozepisovat. Rakušáci oproti Němcům mizerně válčí, ale jejich smysl pro přesnost, organizační schopnosti a také nadšení při fandění nezná hranic. V cíli byla neustálá pasta party a množství jídla podobného jako na občersvovačkách. Poslat 3000 zasviněnejch bikerů do skvěle zařízeného koupaliště může jen opravdový charakter. :) Sprchy byly celý den k dispozici i s masáží a elektroterapií pro rychlou regeneraci!

2006

Vyhlášení bylo vzhledem k množství kategorií relativně nudné a pivo relativně drahé. Hlavní celebritou byl jakýsi Gery Gery Fišr…. Borci z Čech se rozhodně neztratili. Trunda vyhrál dlouhou a zároveň i teamy…etc.