Když je v Čechách abnormální hic

Nástup

Tady je jeden z mnoha návodů, co může dělat cyklista, když v Čechách panují tropy… Může vyrazit třeba na pomezí Rakouska a Itálie a své rozpálené tělo se pokusit zchladit na ledovci.

Dlouho to vypadalo, že to bude pokus marný, protože ve výšce 2412 m na chatě Hochjoch Hospiz bylo stále 19°C ve stínu a na slunci neskutečný pařák. Dáváme pár pivek a v podvečer se vydáváme ukrajovat další výškové metry až k místu vhodnému na spaní. Noční bivak naštěstí trochu sníží tělesnou teplotu a se stoupající výškou se stále ochlazuje. Slovo ochlazuje ale stále znamená chůzi v tričku. Díky mému kvalitnímu cyklistickému opálení jsem nechal opalovací krém doma, což se ukázalo jako zásadní chyba. Funkční tričko v kterém jsem šel, mělo rukávy o 2cm kratší než opálení z dresu a na vlastní kůži jsem tak okusil, jak můžou ty 2 cm pekelně pálit. Však nejen to, slunce se odráží od sněhu a opaluje snad ze všech stran, takže třeba i spálený nos ze spodu v okolí nosních dírek byla docela nepříjemná záležitost.

Pramen
V dáli Weisskugel

Druhý den po vysilujícím a svižném stoupání, poté z velké části po ledovci, kde z nás doslova tečou čůrky potu, dosahujeme vrcholu Fineil Spitze 3514 m, který leží na rakousko-italské hranici. Při sestupu míjíme mohylu Ötziho – muže z ledu, který tam našel smrt ve výšce 3210 m zhruba před 5300 lety.

Vpravo Fineil Spitze
Vzhůru na Fineil

Ledovec je hodně měkký a dost často se člověk proboří až po ….., což pohyb po něm velmi znesnadňuje. Na druhou stranu je tak měkký, že netřeba ani nasazovat mačky a používat cepíny. Teleskopické hole stačí. Však zbytečná zátěž na zádech. Kdo nehledí moc na peníze, tak jako zbytečná zátěž se ukázal být i spacák, žďárák, vařič, plyn, ešusy a jídlo, protože se dají noclehy naplánovat na horských chatách. My však raději veškeré peníze vrazili na chatách do pěnivého pitného režimu, protože když už si s sebou věci na bivak táhneme, nebudeme zbaběle spát pod střechou.

Zapadnete až po kou...

Druhý bivak jsme si zhruba vyhlédli při sestupu na chatu Similaun, která leží pod dominantou tohoto masivu vrcholem Similaun 3606 m vysokým a ležícím již na území Itálie, na který jsme plánovali zaútočit další den. Na chatě jsme si u piva prosvištěli německá slovíčka, ale taktéž mateřtina nezahálela. Co však začalo hodně zahálet bylo do té doby relativně přívětivé počasí a venku padla mlha, začalo hodně fičet a mrholit… z chaty jsme se zvedli až za úplné tmy a vydali se s čelovkami v mlze hledat bivak. Ten jsme ani po bezmála 3h bloudění nenašli, a tak jsme byli nuceni nouzově složit hlavy na nepříliš pohodlné skále poblíž chaty. (Kterou jsme už málem také nenašli) :-)

Pod vrcholem Fineil
Rozhledy na hraně

Ráno nebylo počasí o nic lepší, ale i tak jsme se s vidinou žalostných výhledů jali dobít vrchol. Na vrcholu se mraky, v kterých sme se celou dobu pohybovali, chvílemi rozfoukali a tak bylo alespoň občas něco vidět. Dokonce i bundy a kalhoty jsme už užili a netahali nadarmo.

Fineil Spitze 3514 m
Mohyla Ötziho

Sestup byl hodně dlouhý a náročný, protože jsme šli až dolů k autu. Bylo to hodně únavné a nekonečné, obzvláště když jsme si vybrali ne snažší cestu údolím, ale trmácení se po hřebeni. Sebetrýznění a likvidace mužstva.

Na Similaun
Blbnutí

Dole sme sedli do auta, zastavili u průzračného potoka, kde proběhla řádná očista a hygiena, převlečení do čistého a na závěr dne jsme se ve známém středisku Sölden odměnili vynikající pizzou.

Návrat domů nebyl tak drastický, protože se mezitím i v Čechách počasí lehce umoudřilo a tak to nebyl alespoň takový teplotní šok.

Poučení na závěr….když je v Čechách abnormální hic, nezoufejte a vyražte na ledovce!