
Na cestě okolo Taiwanu
Foto: Cycling News
[Převzato z MF Dnes] Téměř nikdy se neusměje, chodí velmi důstojně a vždy obklopen svou družinou „pomocníků“. V luxusním monackém hotelu Hermitage si jako jediný z podnikatelů pronajal pokoj na poskytování interview. Odpovídat na chodbě či dokonce ve spěchu totiž odmítal. Řeč je o 74 letém králi bicyklů, Tchajwanci King Liovi, jenž před 36 lety založil firmu Giant Manufacturing. Dnes už Kinga v branži považují za guru a legendu. Jeho Giant loni vyrobil a prodal 5,4 milionu jízdních kol. Firma je jedničkou na trhu v Číně i v Německu a zároveň druhou nejprodávanější značkou v USA.
Závodníkem do 73 let
Sám King Liu, jenž začal vyrábět jízdní kola v roce 1972, ještě loni objel celý Tchaj-wan na kole. Za patnáct dní urazil po kopcovitém ostrově tisíc kilometrů.
„Stačí se jen rozhodnout. Pak už to dokážete,“ uvedl minulý týden pro MF DNES v Monte Carlu, kde pro změnu soutěžil o titul nejlepšího podnikatele na světě.
Cenu sice nakonec nezískal, ale v podnikatelské olympiádě pořádané poradenskou společností Ernst & Young byl loni vyhlášen jako nejlepší podnikatel na Tchaj-wanu.
„Klobouk před ním dolů,“ říká Martin Havlena, spolumajitel Universe Agency, která vlastní nejrozšířenější tuzemskou značku Author.
Podle Havleny je Giant silný hlavně v Asii a zároveň upozorňuje na to, že má dobré vazby na evropské politiky. Giant kvůli tomu, aby se vyhnul vysokým dovozním clům, která na kola z Číny uvaluje Evropská unie, otevřel už před dvanácti lety montovnu bicyklů v Nizozemsku.
„V podstatě se pasovali do role mluvčího asijského cykloprůmyslu,“ dodává Havlena, podle něhož King Liu velmi dobře hovoří anglicky. Při rozhovorech s médii však důsledně používá překladatele a ani z výrazu jeho tváře není poznat, že by rozuměl otázkám.
Výroba kol je přitom až několikátý byznys, v němž King Liu uspěl. Po škole zkoušel rozjet několik vlastních firem, včetně konzervárny na ananas, obchodu se dřevem nebo farmy na úhoře. Jeden čas byl také učitelem v autoškole na nákladní vozy.
„Pak jsem se začal naplno věnovat kolům,“ vzpomíná zakladatel Giantu, jehož firma loni vyrostla o deset procent, jak v počtu prodaných kol, tak v celkových tržbách.
Pod strategickým vedením King Lia, který se už vzdal denního řízení, utržila v přepočtu téměř dvacet miliard korun a vydělala 880 milionů čistého. Pro letošek počítá nejvyšší šéf a stále majoritní akcionář s další expanzí. A v hledáčku má nový obor.
„Nechceme se pouštět do jiného byznysu, ale zakládáme divizi elektrických bicyklů. Jednoduše jízdních kol s přidaným elektromotorem,“ odhaluje budoucí plány King Liu.
Závodní stroj Jana Škarnitzla.
Drahá ropa nahrává cyklobranži Budoucnost odvětví vidí Giant v jasných barvách i kvůli stále rostoucím cenám ropy. „Do kola nepotřebujete žádný benzin a světová poptávka po kolech prožívá renesanci,“ uvedl letos Tony Lo, blízký spolupracovník Kinga a prezident firmy Giant, když odkrýval finanční výsledky za loňský rok. S akciemi firmy se totiž obchoduje na tchajwanské burze. V prodejích podle Kinga vedou dnes horská kola, druhou pozici u zákazníků mají silniční speciály a třetí jsou trekkingové modely. Vývoj se ubírá hlavně k používání nových (lehčích a pevnějších) materiálů. „Máme 130 vývojářů a vývojová centra na třech kontinentech,“ dodává King.
Autor: Jaroslav Mašek
O Giantu
Zakladatel a stále největší akcionář firmy Giant Manufacturing, která patří ke světovým lídrům ve výrobě jízdních kol. Loni prodala 5,4 milionu bicyklů a vydělala téměř devět set milionů korun čistého. Nejsilnější pozici má značka v Asii, jedničkou na trhu je podle Kinga také v Německu nebo Nizozemsku, kde má vlastní montovnu. Hlavní výroba ovšem probíhá v Číně a na Tchaj-wanu. King Liu loni získal titul nejlepší podnikatel Tchaj-wanu v soutěži pořádané Ernst & Young.