Sportlife – pohled ze zákulisí

Jak už mě Radek „prásknul“, tak jsem absolvoval letošní Sportlife z jiné strany, než běžný návštěvník. Od letošního léta pracuji v nově založené firmě Triexpert. Majitelem je Petr Löffelmann (mimochodem je to Radku ten můj „kámoš“ s fotky, celkem jsme se na krámě zasmáli :-) ), bývalý reprezentant v plavání i triatlonu a mistr světa v kvadriatlonu. Po roční zkušenosti v Kanadě se rozhodl i u nás v České republice otevřít obchod, který tam rozhodně není tak exotický jako u nás. Přeci jenom jsme národ fotbalistů a hokejistů, že? Když si ale uvědomím, že všichni hokejisté chtějí hrát v Kanadě, tak… no to už jsem ale zase někde jinde. Zkrátka u nás vznikla nová značka kol, komponentů a oblečení nejenom pro triatlon. Letošní Sportlife byl tedy nejlepší příležitostí k prezentaci nové značky a navázání obchodních styků.

Nejdříve něco k přípravám. Za tím, že se na výstavě typu Sportlife procházíte mezi expozicemi, kde se každá snaží být aspoň trochu originální, se skrývá velká spousta práce. V mém případě se to týkalo především přípravy a sestavení všech vystavovaných kol a také přípravy katalogu. Bohužel firma, jenž nám měla katalog vytvořit, jej už nestihla vytisknou, takže jsme rozdávali katalog na cd… První fází bylo focení fotek. 2 profi fotografové a dvě modelky. Nakonec jsme ale na většině fotek já a šéfko :). Například, ale když ještě teď vidím tu fotku, jak vylézáme v neoprenech z vody, tak mi je pěkná zima. Přeci jenom říjen…, 10°C… Vltava ještě míň… no prostě i tři neopreny by byly málo! Tím ale samozřejmě nechci naše neopreny nějak kritizovat ;). Když tam ale musíte skákat po patnáctý s tím, že teď už to bude opravdu naposledy, tak… Ale jinak super. Stavění kol na výstavu byla také bezva práce. Stavět kolo na Duře, celokarbonovejch kolech, a všem ostatním také z „uhlí“, to není práce, ale odměna! Naše nejlepší kolo vážilo 7,1 kilo i s pedálama… 93 000,- není podle mě zas tak moc za kolo, který už se nedá ničím vylepšit…

Vůbec hlavním znakem zboží od Triexpertu je karbon… A na celém Sportlifu ho bylo požehnaně. Zkrátka karbon kam se podíváš, ALE…! Není karbon jako karbon. Na www.triatlet.cz se rozvinula celkem nechutná diskuze, kterou začal jeden nejmenovaný distributor oblečení Orca a kol ZIPP. Začal hanit všechny levnější karbonové komponenty apod. Jak to tedy všechno je… S karbonovými komponenty se roztrhl pytel a faktem je, že mají velmi různou kvalitu. V dnešní době se většina kol i komponentů vyrábí v Asii. Důvod je jasný, levnější náklady. Není ovšem Asie jako Asie. Základní dělení by mělo znít Čína a Taiwan. Funguje to různě… obecně existuje jeden velký katalog rámů a všech ostatních komponentů. Pokud si chcete založit vlastní značku, tak není problém. Vypíšete katalogová čísla, pošlete objednávku a kola s vaší značkou jsou tu.

Neberte to jako nějaké chvástání, jistě je mnoho zkušenějších lidí než já, ale myslím si, že už celkem vím, jak to v tom cyklistickém „businesse“ chodí. Iluze o tom, že rám na kterém je napsáno „made in USA“ je opravdu z Ameriky opravdu nemám… Některé firmy jako GT, Trek apod už to řeší tím, že píšou „designed in USA“ a to vlastně říká vše. Jistě, existují zejméne některé italské značky, které alespoň svoje top-modely vyrábí ve svých domácích fabrikách, ale i těch ubývá. Je tomu tak proto, že některé fabriky na Taiwanu už jsou na takové technologické úrovni, že dokáží splnit cokoliv. Na Taiwanu jsou tři provincie a vlastně v každé provincii jedna hlavní fabrika. Kola Triexpert jsou například vyráběna hned ve dvou… Silniční a horská kola ve fabrice, která produkuje kola Cervelo, Giant… a topmodel je výráběn ve fabrice pro Look, Eddy Merckx… Je to hrozné,ale když jsem procházel hlavní pavilon „V“ tak jsem neviděl krásná karbonová kola, ale Taiwan, Čína, Taiwan, Čína… Nejvíce úsměvné pro mě byla expozice Authoru a následně Ravo. Nechtěl bych být ten, kdo si koupí kolo za 80tis. a potká na švihu kámoše na stejném kole ale jiné zanačky. Ptáte se, odkud ty rámy jsou? …z Číny. Funguje tam jakýsi systém „opensource“… každý si může objednat kolo se svojí značkou, neptají se pro koho to je, ale „tupě“ vyrábí. Netýká se to jen kol, ale i komponentů. A Author si může říkat co chce o tom, že kola testoval bůh ví kdo… prostě jsou to šmejdy (za ty prachy). Neplatí to stoprocentně, ale z fabrik v Číně, kde lezou šváby po zemi, jsou produkovány komponenty v horší kvalitě, než z fabrik na Taiwanu, kde mají všichni roušky a bílé rukavice (viděl jsem to na Petrovo soukromých fotkách).

Kdo chce vyrábět kvalitní kola a komponenty jede na Taiwan. U nás to funguje tak, že dělají kola přímo pro nás. Dobrá fabrika tam má svoje vlastní značky na kola i komponenty. Kdo u nás zná „Edge“, „Figmo“ a další… Jsou to značky pouze pro jejich lokální trh. Triexpert bude dovážet jednak rámy a komponenty přímo od těchto domovských firem a současně i pod svou značkou. Nejde to přes žádného distributora, vše je odebíráno přímo z fabriky a tudíž i ceny mohou být nižší. Nejlepším příkladem jsou celokarbonová kola (20/24 drátů), náby top-model od Novatecu, pár za 20 tisíc… Už víte co naštvalo toho distributora ZIPP? Aby jste to správně chápali… kola ZIPP považuji za jedny s nejlepších, ale co je pro 90% zákazníků dostupnější? Mně by teda dalších 20tis za ZIPPy větší mezní užitek nepřineslo!

Píšu to sem vše proto, protože mě mrzí, jak si lidi někde něco přečtou a berou to hned za svaté. Věřte mi, za ty čtyři dny na Sportlifu jsem mluvil s velkou spoustou lidí (divim se Radku, že jsem v neděli večer ještě vůbec vydával nějaký zvuk ;) ), ale nejhorší byli ti, kteří mají každé číslo Vela i Pelotonu a čtou je jako Bibli. Těm lidem těžko vysvětlíte, že ten Stevens za 210000, nebo (pro mě až ošklivý) Colnaga pro Ferrari nejsou nějaký všehospásný zázraky a je na nich marže 100000,-… No nic, že je ale ta cyklistika krásnej sport, co? :-))


3 thoughts on “Sportlife – pohled ze zákulisí”

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Můžete použít tyto HTML značky:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>