Těsovický mo…

Stržený houpačák
Stržený houpačák

Možná se vám zdá, že titulek nedává smysl. Máte pravdu. Nedává smysl stejně tak, jako občanům Sokolova, Těšovic a okolí nedává smysl současná podoba těšovického mostu. Starý houpačák už nestojí, byl strhnut, protože byl ve špatném technickém stavu. Místo něj byl postaven nový most, který je ale jen provizorní. Je bezvadný, podle mě by stačil i jako definitivní most. Jenže: most končí dřív, než by měl. Takže to není most, ale spíš mo. A po mo se jezdí špatně.

Původní houpačák měl tu vlastnost, že se dal přejet na kole nebo s kočárkem bez zastavení. V současné době kočárkáři musí vykonat téměř horolezecký akt, nemluvě o lidech, co mají za bicyklem ve vozíku dítě. Taková jsou tedy fakta. Běžný občan si řekne – protáhnout most o kus dál, to přeci nemůže stát tolik peněz…

Předčasně ukončený most
Předčasně ukončený most

A někteří se i zeptají místostarosty Sokolova, jako například uvědomělá občanka Štafle. Odpovídá pan Dvořák (místostarosta Sokolova; zkráceno):

Zmíněný most v Těšovicích patřil obci Těšovice a tato obec nechala most zchátrat. Jen díky ohromnému úsilí starosty Královského Poříčí pana ing. Stefana, a za přispění města Sokolov, se podařilo vybudovat provizorní most. Jakékoliv jiné úpravy nebyly možné jak z hlediska finančního, tak s ohledem na připomínky Povodí Ohře. Samozřejmě bude město Sokolov rádo spolupracovat s obcí Těšovice na vybudování krásného, ale tím i drahého mostu, který splní podmínky Vámi uváděné. Znovu však zdůrazňuji, že toto je na iniciativě obce Těšovice, ne na městě Sokolov.

Starosta Těšovic, pan Halberštát, popisuje finančně-mostní možnosti Těšovic takto: „Naše obec s ročním rozpočtem milion korun a sto šedesáti obyvateli se nemůže podílet stejným dílem jako Sokolov a Královské Poříčí. Navíc nás sokolovská radnice tlačí do kouta. Chtějí místo peněz stavební parcely. My se na úkor lávky nebudeme zadlužovat. Navíc ji stejně potřebují nejvíc Sokolov a Královské Poříčí.“ (podzim 2007, Sokolovský deník)

dpořit částkou osm set tisíc korun stavbu mostu provizorního. „Naše obec s ročním rozpočtem milion korun a sto šedesáti obyvateli se nemůže podílet stejným dílem jako Sokolov a Královské Poříčí. Navíc nás sokolovská radnice tlačí do kouta. Chtějí místo peněz stavební parcely. My se na úkor lávky nebudeme zadlužovat. Navíc ji stejně potřebují nejvíc Sokolov a Královské Poříčí,“ argumentuje těšovický starosta Jiří Halberštát.

Ohře mezi městy
Ohře mezi městy

Sokolovský deník (1. 12. 2007) zmiňuje ještě další zajímavé informace:

Další komplikací je ale podle těšovického starosty Halberštáta to, že na vrchní konstrukci houpacího mostu vede plynová přípojka, odpadní potrubí a telefonní kabel do Královského Poříčí. „Je možné, že naše obec do oparvy mostu vstoupí,“ řekl včera starosta Královského Poříčí Ivan Stefan. „Jenže ta generální oprava je spíš stavbou nového mostu. A do toho by pak mluvilo Povodí Ohře, most by musel být například nad hranicí stoleté vody. Krajské zastupitelstvo přitom už odsouhlasilo, že se o sto metrů dál bude stavět nový most jako přípojka na obchvat Sokolova. Stavět by se mělo začít v roce 2009 a hotový by měl být v roce 2011,“ vysvětluje Stefan. Spíš tak bude jednat se stavebním úřadem o částečné opravě, aby most pro pěší alespoň chvíli ještě dál fugoval. „Uvědomujeme si, že minimálně sto lidí z Poříčí tuto trasu pravidelně využívá k cestě do Sokolova,“ dodal. Slíbil, že více jasno v možné opravě mostu bude už v příštím týdnu. Lanový most dostaly Těšovice podle Halberštáta od Sokolova v roce 1992 při odtržení jako „danajský dar“. „Od roku 1962, kdy se most postavil, se na něm nic nedělal. Až teprve v roce 1992 jsme spojili peníze s Královským Poříčí a Sokolovem a udělali alespoň základní opravu,“ tvrdí starosta. Od to doby pak Těsovice prý nechaly lana na mostě opravovat ještě šestkrát.

A co s tím?

Karty jsou vyloženy… Těšovice na most nemají, druhá dvě města ho potřebují, tak si ho musejí postavit. Zároveň by již v roce 2011 měl stát o kousek dál nový silniční most. Podle mě by ale přesto stálo za to nynější provizorní most prodloužit, protože a) lidé mají rádi tento typ mostů, b) most je přímo napojen na cyklostezku, c) je to levné. Co si myslíte vy?

Na závěr mi dovolte ještě poznámku, a to pochvalu městům Sokolov a Královské Poříčí za chvályhodný přístup v oblasti cyklostezek, za který jsou čtenáři těchto stránek velice rádi.

[poll id=“70″]


One thought on “Těsovický mo…”

  • Monča napsal/a:

    Radku díky za tu občanku :). Ale bude ten budoucí most pro kola a jejich doprovody?? To nám asi nikdo nepoví a tak nám nezbyte než namastit svalstvo a pořídit si cepíny na zdolání super příkrých schodů. Možná by je některý pořadatel mohl využít do závodu, myslím že by toto místo bylo divácky velmi atraktivní :)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Můžete použít tyto HTML značky:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>