Cestování s Nebojsou…

Monika (vlevo) a Eva na premiérové projížďce
Monika (vlevo) a Eva na premiérové projížďce

Po překonání první stovky s Nebojsou ve vozíku je čas okomentovat možnosti této dopravy. Upřímně jsem si myslela, že změna stavu z hobíka na oslíka nebude nijak dramatická. Jako často, mýlila jsem se.

Přestože Nebojsa baští první ligu a tloustne před očima, má jediná obava, a to že to bude fuška táhnout batoh na kolečkách, ukázala jako zbytečná. Ostatní přehlížené okolnosti se naopak ukázaly jako zásadní.

Jenda jezdí ve vozíku Burley a i když výrobce klade důraz na to, že tento vůz je určen pro aktivní rodiče vyznávající rychlou jízdu v terénu, realita je poněkud jinčí. I přes totálně podhuštěné pneu to s mrňousem pěkně hází a i malá nerovnost v podobě pidi kamínku vozík nebezpečně naklopí. Pravdou je, že doporučená rychlost 15 km/h se u nás moc nepěstuje. Ale tato rychlost zas podle mě není pro rodiče vyznávající rychlou jízdu. Takže jezdíme po rovince tak 20-25, Hondzik trochu víc prskajíc, že ho to zabije :). Hrbolky se dají bez zvracejícího kojence zvládnou rychlostí max. 5 km/hod. Přesto vše je to pro Jeníka asi jediné bezpečné místo na zemi, protože tam dokáže spát i 2 hod. Takže pokud nejste opravdovým nadšencem s dítkem zoceleným jízdou na kole po celé prenatální období, hledejte jen rovné a nově postavené asfaltky :).

Druhou, o to zásadnější otázkou, je, kam vyrazit. Možností moc není. V našem hobitím kraji se moc se sportujícíma rodičema, dětma či invalidama moc nepočítá, a tak cesta odněkud někam spíš vypadá jak výprava za pokladem Inků.

První směr jsem vybrala jak jinak než ke Gardnerovi. Obě napojení na cyklostezku jsou na nic. Pokud se rozhodnete využít ten drahý a tolik medializovaný most v Těšovicích, nejdříve to projděte s metrem v ruce. Schody, které tam nějaký borec vymyslel, jsem už náležitě komentovala na stránkách Sokolova, jsou první potíží. Jak jsem předpokládala, přesunout se dolů na zem s kolem a naloženým vozíkem chce nejen dobré svaly a kotoučové brzdy na kole, ale ještě i vlastnit vozík patřičných rozměrů. Ten můj se totiž na pojezdy nevejde. Já nevím, fakt jsem blondýna, ale když už dělám pojezdy, snad uvážím možnost různé šířky kočárků, vozíků a jiných, pro které je teoreticky určen. Takže pokud nevlastníte rozměr, který si ten manták určil, budete to mít o to těžší a další pomoc se vám rozhodně šikne.

Cesta opačným směrem a to na most je zas o síle steheních svalů a koordinaci paží udržet kolo i vozík v nějaké synchronizaci. Pokud nedejbože máte s sebou další dítko, budete muset toto absolvovat ještě jednou popř. dvakrát, třikrát…

Nebojsa
Nebojsa

Po této zkušenosti jsem se vydala cestou okolo Michalu. Tady je jediný problém, a to vcelku pěkný sjezdík v Sedle na stezku. Předešlá zima a vydatné deště z něj udělaly symaptickou technickou pasáž, leč pro oslíky totálně nesjízdnou. Takže jako osel jsem opět použila obě kotoučové brzdy a rychlostí stoleté želvy jsem se sunula přes hrboly a výmoly v jediné snaze dopravit dítě dolů bez otřesu mozku a blitíčka na tričku. Sama cyklostezka je relativně v pohodě, jen snad by už potřebovala základní údržbu. Bláto je tam běžně i parných letních dnech a místy je úzká sotva na jedno kolo. Cesta bohužel končí v Doubí a pak už zas jen po frekventovaných silnicích. No už mám slíbený rozhovor se starostou Těšovic na téma most a cyklostezky a pokusím se získat vyjádření i jiných hlav pomazaných… ale myslím že jediné, co naši chytří umějí, je mluvit dlouze a vlastně nic neříct…

Druhý směr opět klasicky směřoval do Nebanic. Říkáte si nová cyklostezka, pohodovka. No jo, ale jak na ní? Že by zapomněli na vjezd? Takže mírné hledání, která že vyježděná cestička od lidí bude použitelná. Téhle cestě asi nelze nic vytknout, snad jen to, že není hotová :). Ale taky zde běžně potkáte auto a volně běhající domácí zvířata. Až jednou bude cesta hotová, tak se pohodlně dostaneme do Kynšperka a snad i dál… Trochu jsme se s Ivčou zamýšlely, pro koho vlastně takové asfaltové stezky jsou. Pro cyklisty zbytečný a drahý luxus, stačila by nám pěkně upravená přírodní cesta, která by byla levnější, a tím by jich mohlo být víc; pro bruslaře povrchově sice ideální, ale ten kopcovitý terén zas nevhodný. Možná kdyby se o tom chtělo někomu z pánů na radnici přemýšlet…

Posledním směrem, který jsem použila, byla Březová. Možnosti, pokud nechci využít státovku, jsou dvě. První je přes golf, kde riskujete útok šíleného správce číhajícího na každého, kdo se pohybuje jinak než golfisticky a nebo zkusit labyrint lesoparku a pak využít uzavřenou silnici z Rychnova. Já riskovala ztracení se v lesoparku a tak jsem vykodrcaná a totálně zaprášená dorazila na Březovou. Odtud dál už můžem jen po silnicích, takže ochotnou obsluhu paní na Kladský asi dlouho neokusím.

Prostě to není vůbec lehký a někdy si říkám, že se dělá vše proto, abychom se na to vykašlali, nechodili pěšky, nejezdili na kole a raději si koupili nějakou káru a vozili si ekologicky zadky. Co vy na to? (komentujte pod článkem – a pozor, komentář se ukáže až za hodinku dvě… – pozn. Fiši)


17 thoughts on “Cestování s Nebojsou…”

  • Honza napsal/a:

    Na cyklo orientačních závodech typu sixnumbers (www.sixnumbers.cz) a Ruské rulety (www.bakovdevils.cz), se jezdí kategorie jmenem DRNCÁLEK, která je určna právě pro rodiče s přívěsným vozíkem…a ti určitě nejzdí 15km/h a terénu se taky nebojí…ale myslím že všechny tyhle děti budou jednou koktat…:D:D:D

  • bencm napsal/a:

    Souhlas, mám úplně stejnou 3 letou zkušenost. Z Habartova nebyla bez státovky žádná šance. Marně jsem čekal, že zaapracujou alespoň na stezkách přes šachtu, ale místo toho tam vykopali zákopy proti sběračům šrotu (asi) a bylo vymalováno. Taky nechápu, proč po dobrý zkušenosti s cestou do Lokte staví předražený dálnice. (((

  • Roman Pšenička napsal/a:

    Dobře popsané zkušenosti.Já s malou jezdím v Burleyi půl roku a úplně v pohodě,uvnitř má autosedačku MaxiCosi a hlavně jsem vyměnil pláště vozíků za Schwalbe Big Aplle,kterou přímo konstruovány pro vozíky,obsahují totiž tlumící vložku a mohu potvrdit,že to funguje,malá vytřesená rozhodně není,rychl.průměr mám 18-20km/h.Je pravda,že většinou jezdím po zpevněných cestách v CH,kde kolaře milují i s vozíky.V okolí Sokolova je jen ta pseudocyklostezka na kterou se dá najet od polikliniky po panelce pod parovodem.Také nechápu proč se vyhazují peníze za tyto dálnice,když např. do Oloví nebo do Sl.lesa se dostat nedá!Pak zbývá jen směr Loket a Doubí.Strašné to také není na Chebsku v okolí Křižovatky,Nebanic a pod.Jinak s vozíkem spokojenost.

  • Štafle napsal/a:

    Roman: díky za zkušenost..zkusím vyměnit ty pláště…..autosedačka nás čeká až později ,malýmu je 1 měsíc a má tam spešl novorozeneckou kolíbku,která by snad měla tlumit otřesy.Pravdou je že ve stresu jsem spíš já než malej, ten si vesele chrápe.

  • Roman Pšenička napsal/a:

    Pravda malou jsem vozil až od jejích 4měsíců,teď jí bude 10 a zatím jen pozitivní zkušenosti,jak vidí,že si beru tratry,dres a bidon,tak výská radostí,dělím se s ní vodu,má pocit,že mám asi lepší.Sedačku jsem upnul po směru jízdy suchými zipy a páskami vozíku.Gumy mám nafouknuté minimálně jen,aby nedělaly bouli.Vozík skvěle jede,jsi dobrá,že s malým takhle lítáš.Malá kouká okolo sebe,když chce tak si zdřímně,má tam dvě dřevěné hračky (na zuby) a je naprosto spokojená.Délka jedné vyjížďky tak hodku,hodku a půl.
    Tak ať vám to jezdí!

  • tatínek napsal/a:

    v 10 letech malej ve vozíku rozhodně už jezdit nebude! Takhle by fyzičku na závody nenabral:-)

  • Štafle napsal/a:

    tatínku, Roman určitě myslel 10 měsíců :)).A jestli bude malej takhle papat,v těch 10 letech ho unese jen sjezdový kolo :))

  • Slávek napsal/a:

    Na Artamonu jsem slíbil, že dám vědět o odpružení na vozík. Takže je to „mini odpružení“ od Cyklo Filala, víc na http://www.velofiala.cz/croozer_tipy.htm#odpruzeni. Bohužel to ale asi bude pasovat jen na Croozer a ne na Burley.
    Ale fakt to pěkně funguje a i v terénu se ten vozík jen tak mírně pohupuje.

  • Roman Pšenička napsal/a:

    :-)))
    Malé je skutečně jen 10 měsíců,v 10 letech mi už starému páprdovi natrhne pozadí.Jinak ale „tatínku“ na fyzičku je to skvělé,jezdím většinou s vozejkem,ale jakmile ho odpojím,tak vyrazím jak Fantozzi v té slavné scéně při cyklozávodech!
    Teď malinko odbočím,chtěl bych za 14dní si projet trasu Chebské 40ky,a příští rok ji zkusit.Není tu někdo,kdo ji jel a nechtěl by se projet?

  • Slávek napsal/a:

    Na Artamonu jsem domluvili, že dám vědět o odpružení na vozík. Takže je to „mini odpružení“ od Cyklo Filala, víc na http://www.velofiala.cz/croozer_tipy.htm#odpruzeni. Bohužel to ale asi bude pasovat jen na Croozer a ne na Burley.
    Ale fakt to pěkně funguje a i v terénu se ten vozík jen tak mírně pohupuje.

  • Štafle napsal/a:

    Romane: já ji jela, trať je úžasná ,ale raději si jí neprojížděj nebo už to nepojedeš :))
    Slávku: díky moc, doufala jsem že si na mě vzpomeneš

  • Roman Pšenička napsal/a:

    Já vím Mončo,skvěle jsem se pobavil u tvých reportáží :-)
    Přesto bych to chtěl zkusit,třeba to bude můj první a také poslední bikový „závod“…

  • Štafle napsal/a:

    Romane:no tak jestli ti můžu jako amatér doporučit: minimálně dvoje vycpaný kalhoty na sebe,celoodpružený kolo,vidlici úplně na doraz a pak to snad tvá sedací souprava přežije:)), ale vážně, jinak je to krásnej závod, kluci to opravdu umí a pivo tam mají taky dobrý :))

  • Roman Pšenička napsal/a:

    Moniko:zrovna ty mi jako amatér moc nepřipadáš.všechno co jsi vyjmenovala mám,ještě se pořádně naštvat jako v sobotu,kdy jsem potřeboval rozjet vztek a dal jsem 113km za 5hod na Chebsku a Kraslicku :-)))

  • Štafle napsal/a:

    máš pravdu Romane,nač ta skromnost…loni jsem si vydělala na závodech asi tři stovky,takže vlastně poloprofík :)). A s tímhle časem můžeš i na Krále Šumavy příští rok :))

  • Roman Pšenička napsal/a:

    Jenže vzteklej moc nebývám,jsem turista na Anthemovi :-)
    Tak snad trochu potrénuji s malou v Burleyi…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Můžete použít tyto HTML značky:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>