Aneb, pár rad pro nákup kola
Chci nové kolo! Dobře, to není problém. Hurá do obchodu, výběr je velký, určitě si něco vyberu! Bohužel nákup kola není zas tak jednoduchou záležitostí. Pokud se rozhodnete kolo koupit ve specializované prodejně, uděláte velice dobře. Jen tam by jste si měli jízdní kolo koupit, v supermarketech sice také mají kola, ale kde mají servis? A navíc kola v supermarketech jsou sice levná, ale při jejich koupi si koupíte i hromadu problémů. Součásti na nich jsou ty nejlevnější, a proto nejdou skoro vůbec seřídit a jejich životnost je také pramalá.
Pokud si někdo koupí kolo v supermarketu, musí počítat s tím, že s odtsraněním poruchy, která se s jistotou projeví hned při první jízdě, bude mít velké problémy. Ve specializovaných servisech tato kola nevidí vůbec rádi, protože při odstraňování jedné závady se většinou objeví i další nedostatky. A většinou se cena opravy vyšplhá k 50% procentům pořizovací ceny supermarketové plečky. Na obrázku můžete vidět jak může dopadnout přední kolo když je ráfek příliš měkký.
Koupě kola u odborníka má své výhody: kola, která prodává, jsou již kvalitní a díly, které vám nevyhovují, si můžete nechat případně vyměnit. Takto si můžete vylepšit například sedlo, vidlici, osvětlení. Než se ale rozhodnete jít do obchodu měli by jste vědět k čemu budete chtít nové kolo využívat.
- víkendové výlety
- každodení dojíždění do práce
- sportovní vyžití
- pro nákupy
Čím intenzivněji budete své kolo využívat, tím kvalitnější by měli být komponenty ze kterých bude složeno.
Základní typy kol
MTB – v dnešní době nejpopulárnější, kolo určené pro lehký až těžký terén, můžete na něm jezdit samozřejmě i po silnici, ale vzhledem k tlustějším plášťům a odpružení budete potřebovat trochu více síly, posez na něm je sportovní tzn. nakloněný dopředu
Croos – Treking – kolo určené pro turistickou jízdu, může mít pevnou nebo odpruženou vidlici, prodávají se i celoodpružené varianty, ale pokaždé je to kolo určené spíše na silnice či cyklostezky s více či méně kvalitním povrchem, do terénu rozhodně není, neboť má úzké pláště a větší kola, posez na něm je pohodlný a spíše vzpřímený
Silnice – dnes kvůli velkému provozu na silnichích trochu opomíjený druh kola, slouží sportovním, tréninkovým nebo závodním účelům, je určeno pouze na kvalitní silnice, protože má velice úzké hladké pláště, posez na něm je sportovní až závodní, konstrukce se vyznačuje velkou tuhostí, která je zapotřebí k dobrému převodu síly na zrychlení, zárověn je však cítit skoro každá nerovnost na silnici
Freeride – kola která jsou určená pro adrenalinové ježdění a skákání, aby bylo takové kolo dobře ovladatelné, tak je jeho rám menší než kolo MTB, které může připomínat
Velikost kola
U běžných typů kol jako jsou MTB, Treking a silnice, v zásadě platí to že pokud si nad kolo stoupnema obkročmo, měli bychom mít horní rámovou trubku ca. 4cm pod rozkrokem, s výběrem velikosti si nechte poradit od prodavače, a pokud to bude možné svezte se na kole dřív něž si ho koupíte, zjistíte tak jestli vám vyhovuje vzdálenost sedla od řidítek, jestli vás netlačí sedlo atd.
Materiál rámu
Rámy se vyrábějí z několika materiálů, dnes nejrozšířenější jsou hliníkové slitiny, které jsou tuhé a i proto se na dnešní kola dávají odpružené vidlice, dalším materiálem je ocel, která mírně pruží, a jízda na takovém rámu může být o něco komfortnější, poměrně nový materiál pro výrobu rámu je karbon, ten je zatím ale dost drahý. Pokud se chcete o materiálech dozvědět více přečtěte si článek Z čeho se dělají bajkové rámy
Řazení
Na výběr je řazení od několika značek, největší jsou značky Shimano a Sram, jejich kvalita je srovnatelná, bude záležet na vás co se vám bude více líbit. Na kolech MTB a Treking je dnes již standardem 27 převodů, některé nižsí řady mají převodů méně, což ale neznamená že to nestačí. Tradičním výrobcem řazení pro silniční kola je Campagnolo, Shimano a dnes začíná tyto díly vyrábět i Sram.
Brzdy
Brzdy se vyrábějí v několika variantách, zde vyjmenujeme jen ty nejrozšířenejší: V-brzdy, Cantilever brzdy, Kotoučové mechanické nebo hydraulické
Brzdy volte vždy radši v tom účinějším provedení. V-brzdy jsou účinejší než Cantilevry, a navíc se lépe seřizují. Hydraulické kotoučovky jsou sice dražší při nákupu, ale jejich účinnost a spolehlivost je vysoká. Další výhodou kotoučovek je menší náročnost na vycentrování kol, což se hodí zejména závodníkům.
Výbava? Kompletní, nebo spartánská?
Tato otázka se dá zodpovědět celkem jednoduše, záleží na způsobu používání kola. Pokud chcete jezdit sportovně, nebo závodně, bude spartánská, blatníky chrániče řětězu a převodníku opravdu nevyužijete. Pokud však budete dojíždět do práce nebo jen tak na výlety, budou se vám blatníky a chrániče určitě hodit! Dalším bodem je osvětlení, závodníci budou preferovat osvětlení, které je možné rychle namontovat a demontovat, turisté mohou mít osvětlení napevno namontované.
Jaké pláště?
Tak o této otázce by se daly vést skoro filosofické debaty. V zásadě ale platí čím horší cesty tím hrubější a širší pláště. Značek a druhů plášťů je tolik, že konečný výběr závisí pouze a jen na vás.
Moderní otázka – Odpružení…
Odpružení je velice oblíbené, dělají se nejen odpružené vidlice, ale i rámy s odpružením zadního kola, s takouvou kombinací vám vznikne takzvaný FULL neboli celopéro – celoodpružené kolo. Takové kolo už není žádnou zvláštností, většinou jsou ale využívány k závodním účelům. Odpružení s sebou přináší výhody ve formě většího komfortu svezení a trošku větší bezpečnosti. Má ale i své nevýhody, jako je náročnější servis a nějaké to kilčo navíc oproti klasické pevné vidlici. Pokud chcete odpruženou vidlici nechte si poradit, pokud máte tu možnost kupte vidlici jejíž pružení je nastavitelné. Pokud vážíte o nějaké to kilo víc připlaťe si a kupte opravdu kvalitní vidli, levná nemusí vydržet. Kvalitní vidlice se pohybují od ca. 4 tisíc výše.
Příslušenství
Při koupi kola doporučujeme dokoupit aspoň kvalitní zámek, jen tak se budeme moci dlouho těšit ze svého nového kola. Dalším velice vhodným příslušenstvím je držák láhve a lahev. Brašnička + základní nářadí – montpáky, lepení, náhradní duše, sada imbusů a samozřejmě pumpička.
Přilba
Zásadní je naučit se jezdit s přilbou, přilby jsou dnes lehké, dobře větrají a navíc i skvěle vypadají. Přilbu vozte na hlavě i když jedete jen pár metrů, statisticky je dokázáno, že více úrazů hlavy se stává v malých rychlostech! Při nákupu kola počítejte zhruba s tisícovkou, kterou dejte na přilbu, může vám zachránit život!
Kdy kupovat kolo?
Nevýhodnější doba pro koupi kola je samozřejmě mimo sezonu, v cyklistice to znamená období od října do února. V obchodech má v tomto období personál více času aby se vám věnoval, a ve skladech se dají najít kola z minulé sezony, která se od těch nových liší většinou jen designem a výhodnější cenou!
Závěrem vám popřejeme ať si vyberete kolo, které se vám bude líbit a se kterým budete spokojeni!